Festival Benengeli: Schrijven met de zintuigen

Het Instituto Cervantes organiseert dit belangrijke literaire festival dat langs de 5 continenten reist. Het hoofdkwartier in Brussel brengt de schrijvers Ariadna Castellarnau, Elvira Navarro en Mercedes Abad samen.
Schrijven met de zintuigen is het thema van het Benengeli festival dat het Instituto Cervantes organiseert rond literatuur in zijn netwerk van centra over de hele wereld. In Brussel vindt een colloquium plaats met de schrijfsters Ariadna Castellarnau, Elvira Navarro en Mercedes Abad, wier teksten, en in het bijzonder hun korte verhalen, gebaseerd zijn op het schrijven met de zintuigen. De Belgische literatuurcritica Anne-Lise Remacle zal dit colloquium leiden, waarin hun creatie via de zintuigen en in het bijzonder het vrouwelijke perspectief van hun schrijven zal worden onderzocht.
Ariadna Castellarnau
Ariadna Castellarnau Arfelis (Lérida, 1979) heeft een graad in Spaanse filologie van de Universiteit van Lérida, een graad in literatuurtheorie en vergelijkende literatuur van de Universiteit van Barcelona en een master in menswetenschappen van de Pompeu Fabra Universiteit. Van 2009 tot 2016 woonde ze in Buenos Aires, waar ze werkte bij het Ministerie van Cultuur (Argentinië) en als journalist voor de cultuursectie van de krant Perfil en Página 12. Haar eerste roman, Quema won de VI International Las Américas Prize in 2016. Haar tweede boek, La oscuridad es un lugar, werd bekroond met de Grand Prix de l’Imaginaire in 2023. Haar korte verhalen zijn in Engelse vertaling verschenen in Words Without Borders en The Dial.
Elvira Navarro
Elvira Navarro Ponferrada (Huelva, 1978) is afgestudeerd in filosofie. In 2004 won ze het Certamen de Jóvenes Creadores del Ayuntamiento de Madrid en tussen 2005 en 2008 kreeg ze een creatieve beurs van de Residencia de Estudiantes. Haar roman La ciudad feliz ( 2009) won de XXV Premio Jaén en was finalist voor de VII Premio Dulce Chacón de Narrativa Española. La trabajadora ( 2014), werd opgenomen in de lijst van de Honderd Spaanse Boeken van de 21e Eeuw samengesteld door de Babelia bijlage van de krant El País, evenals in de lijst van de honderd beste boeken geschreven in het Spaans door vrouwen in de laatste honderd jaar samengesteld door het tijdschrift Arcadia, die een jury had van 91 leden uit verschillende landen bestaande uit schrijvers, intellectuelen en critici. Haar verhalenbundel La isla de los conejos ( 2019) werd bekroond met de XXVI Premio Andalucía de la Crítica, en de Engelse vertaling ervan werd genomineerd voor de National Book Award, en Las voces de Adriana ( 2023) won de XXIII Premio Cálamo Extraordinario. Navarro werd in 2010 opgenomen in Granta’s lijst van de 22 beste Spaanstalige schrijvers onder de 35 jaar en haar werk is vertaald in het Engels, Frans, Zweeds, Italiaans, Japans, Servisch, Koreaans en Turks. Ze heeft samengewerkt met tijdschriften als El Cultural, tintaLibre, Ínsula, Letras Libres, Quimera, Turia, Calle 20, Qué Leer en Revista de Libros. Ze was redacteur van de Caballo de Troya imprint in 2015.
Mercedes Abad
Mercedes Abad Calvo (Barcelona, 1961) studeerde af in Informatiewetenschappen aan de Autonome Universiteit van Barcelona. Het eerste succes van haar literaire carrière kwam met haar verhalenbundel Ligeros libertinajes sabáticos, die in 1986 als eerste Spaanse schrijfster de La Sonrisa Vertical Prize won. Onder haar boeken met korte verhalen zijn Felicidades conyugales ( 1989), Soplando al viento ( 1995) en Amigos y fantasmas (2004), de laatste was de winnaar van de Mario Vargas Llosa Prijs voor het beste boek met korte verhalen in 2004.Haar romans omvatten Sangre ( 2000), La niña gorda ( 2014), en Casa en venta ( 2020), de laatste het resultaat van haar ervaring tijdens de COVID opsluiting en hoe het haar perceptie van bewoonde ruimtes veranderde. Ze is ook de auteur van verschillende toneelstukken en bewerkingen, waaronder XXX van het gezelschap La Fura dels Baus. Ze heeft gewerkt als journalist in verschillende media en als vertaler. Ze geeft les aan de Ateneo Barcelonés Writing School.