Habitar lo invisible door Amor Aguaded en Pablo Garrigós

Deze tentoonstelling in het Lab de la Embajada volgt een visuele route om de herinnering aan de onder het stuwmeer van El Porma (León) gezonken dorpen te redden.
Door de bouw van een dam in 1968 verdwenen zes dorpen onder water. Twee andere werden afgesneden. Veel families moesten hun huizen verlaten en lieten hun huizen, akkers en wortels achter, die onder water stonden. In een poging om hun herinnering terug te krijgen, komen sommige inwoners van de gezonken dorpen één keer per jaar samen om het feest van de ontmoeting te vieren, waar hele generaties, verenigd door deze geschiedenis van ontworteling, samenleven.
Door middel van een serie analoge foto’s die genomen zijn in de Romería de Pardomino, naast het stuwmeer van Porma in León, hebben fotograaf Pablo Garrigós en schrijver Amor Aguaded Inhabiting the Invisible gecreëerd , een tentoonstelling die de herinnering in kaart brengt aan de dorpen die verdwenen zijn door de bouw van stuwdammen in de jaren zestig.
De auteurs, twee jonge Spaanse emigranten in België, vertellen een verhaal over ontworteling en wortels dat via beelden en objecten het gevoel wil oproepen ergens bij te horen en het gewicht van wortels.
Pablo Garrigós
Pablo Garrigós Cucarella is een hispanobelgisch visuele journalist die in Brussel woont. Hij werkt momenteel als audiovisueel coördinator voor het nieuwsagentschap EFE. Zijn werk is verschenen in Europese en internationale media zoals El País, The Guardian, Le Soir, Al Jazeera, RTVE, France 24 of GloboTV. Naast zijn dagelijkse werk voor de pers werkt Pablo aan langetermijnprojecten met een focus op natuurbehoud, culturele identiteiten en mensenrechten, zowel in Europa als in Afrika.
Amor Aguaded
Amor Aguaded Pérez is vertaler, taalliefhebber en werkt momenteel als docent Spaans aan de Europese School in Brussel. Als Andalusische van Leonese afkomst is ze altijd gefascineerd geweest door de wortels van haar grootouders, door het proces van worteling en ontworteling. Ze combineert taalonderwijs met de verkenning van verschillende artistieke disciplines (keramiek, illustratie, schrijven, performance) op zoek naar nieuwe uitdrukkingsvormen om na te denken over de crises en uitdagingen van de hedendaagse wereld.