Raquel Meyers: I am vertical (but I would rather be horizontal)

  • Visuele kunsten
  • Brussel
  • di, 01 juli —
    zo, 21 september 2025
Raquel Meyers: I am vertical (but I would rather be horizontal)

iMAL, Art Centre for Digital Cultures & Technology, viert zijn 25e verjaardag met deze tentoonstelling door Raquel Meyers.

Vandaag de dag is de digitale cultuur onlosmakelijk verbonden met de productie van elektronisch afval en het intensieve gebruik van land, grondstoffen, energie en water. Het heeft ook diepgaande sociale en politieke implicaties: van de impact van generatieve kunstmatige intelligentie op werk tot de erosie van privacy en democratie veroorzaakt door bewakingstechnologieën. De monocultuur van big tech moedigt consumentisme aan en verbergt de werkelijke ecologische en sociale kosten. Wat betekent dit voor kunstenaars die werken met digitale media?

I am vertical (but I would rather be horizontal) reflecteert op de 25-jarige geschiedenis van iMAL en kijkt naar de toekomst als een instituut gewijd aan digitale culturen, in een tijd waarin computergebruik steeds meer onder vuur komt te liggen vanwege de sociale gevolgen en de gevolgen voor het milieu.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan Sylvia Plath’s gedicht I am vertical, waarin de auteur reflecteert op haar eigen bestaan door de ontkoppeling op te roepen tussen haar menselijke verticaliteit en haar diepe verlangen om horizontaal te zijn, in harmonie en verbinding met de natuur. De 11 werken in de tentoonstelling verkennen de mogelijkheden van digitale creatie, waaronder een werk van de Spaanse kunstenaar Raqel Meyers.

Raquel Meyers

Raquel Meyers (Cartagena, Spanje, 1977) werkt met verouderde technologieën zoals de Commodore 64, Teletekst, typemachines of faxmachines vermengd met onder andere fotografie, animatie en borduurwerk. Ze omschrijft haar praktijk als KYBDslöjd [uitgebreid typen] waarvan de betekenis ruwweg kan worden gedefinieerd als “handvaardigheid met een toetsenbord”. Het is gebaseerd op en verwijst naar de typemachine, concrete poëzie, demoscene en brutalisme. Toetsaanslagen dragen bij aan prestaties, terwijl poëzie bijdraagt aan een systeem, door de architectuur van PETSCII te onthullen, de ruwe, onopgesmukte tekenset van de Commodore 64.

Haarwerk is tentoongesteld in kunstcentra, galeries en festivals zoals Ars Electronica, Transmediale, Xpo Gallery, La Casa encendida, Liste Art Fair Basel, P21 Seoul, la Maison des Auteurs Angoulême, Square Sounds Melbourne of het Tokyo Blip Festival.

Plaats

iMAL, Kade van Charbonnages 30, 1080 Sint-Jans-Molenbeek

Openingsuren en toegang

Gratis

Meer informatie

iMAL