Pablo Diartinez: From Screen to Canvas

De multidisciplinaire kunstenaar presenteert drie collecties die de deconstructie van identiteit verkennen door schermafbeeldingen te vertalen naar materiële dragers.
From Screen to Canvas’ presenteert drie collecties van de multidisciplinaire kunstenaar Pablo Diartínez. Ze delen dezelfde procedure: het overbrengen van beelden die zijn ontworpen voor film, computer of telefoon naar tastbare objecten. Het doel: identiteit bevragen vanuit verschillende invalshoeken in drie complementaire collecties. De eerste, het transmedia universum Álbum, ontvouwt zich door de bekroonde korte film Out of Reach (Rain Night), gemaakt met creatieve partner Erik Parys. Het werk gaat over identiteit door middel van een fictie tussen droom en geheugen, waarbij de fragmentatie van het scherm en de montage
en de montage van het scherm de psychologische spleten van het personage beïnvloeden. De stills worden tentoongesteld als digigraphs, prints in één oplage op katoenpapier, waaronder stukken met olie-interventies. Het tweede werk, FacelessD onderzoekt mannelijkheid en verlangen in de stroom van virale beelden op de netwerken. Portretten van anonieme figuren in olieverf op opengevouwen theezakjespapier, een bescheiden en totemistisch medium dat een dialoog aangaat tussen het vergankelijke en het blijvende.
het vergankelijke en het blijvende. Tot slot verplaatst FacelessD.M de verkenning naar het relationele vlak door middel van tweeluiken: doeken die half verborgen zitten in houten kisten. Aan de buitenkant, een kijkgat-avatar. Binnenin een intiem beeld, ontvangen als een boodschap die een relatie uitbeeldt. Zoals hij het uitlegt, gaat het over:
Drie perspectieven van identiteiten gedeconstrueerd in dezelfde verplaatsing: van het scherm naar het materiaal, van de digitale stroom naar de tijd van contemplatie.