Azahara Ubera: Tedere wrijvingen

De choreografe presenteert in kunstcentrum Kaap haar bijzondere verkenning van de grens tussen mensen en planten, spelend met verlangen, identiteit en verbeelding.
In deze zintuiglijke performance worden aanraking, zorg en de uitwisseling van verhalen choreografische middelen die vorm geven aan een uitbundige leefruimte van nabijheid, spel en mogelijkheden. Gemaakt door kunstenaar en choreograaf Azahara Ubera Biedma in samenwerking met een groep planten en performers, verkent het werk de post-antropocentrische verbeelding door middel van lichamelijke ontmoetingen tussen menselijke en meer-dan-menselijke lichamen.
Het publiek wordt niet alleen uitgenodigd om getuige te zijn, maar ook om een ruimte van nabijheid en aanwezigheid te betreden, om diversiteit voorbij het menselijke opnieuw te verbeelden en om de radicaal queer aard van de natuur te omarmen.
Tender Frictions nodigt uit tot een ecoseksuele fantasie, een levendig ecosysteem waarin elk wezen in de ruimte wordt erkend, op zijn eigen voorwaarden. Een uitnodiging om te voelen, te luisteren en de wereld om ons heen te transformeren. De kunstenaars nodigen het publiek uit om hun eigen plant mee te brengen om deel te nemen aan de ervaring.
Het artistieke team maakt deel uit van de FLINTA*-gemeenschap en deze identiteit vormt de kern van de geest van het werk. De DJ neemt het over voor een “teder feestje met planten” waar het publiek wordt uitgenodigd om te ontspannen, te dansen en zich te verbinden met de wereld van het werk.
Azahara Ubera Biedma
Azahara Ubera Biedma is een kunstenaar, danser en onderzoeker uit Brussel. Ze studeerde af in Fine Arts aan Goldsmiths University of London en voltooide een onderzoekscyclus bij P.a.r.t.s dans- en performancestudio’s in Brussel. Haar praktijk bevindt zich op het kruispunt tussen dans, choreografie, experimentele pedagogie, activisme en het vertalen van filosofische ideeën rond feminisme en queer cultuur naar somatische praktijken. Ze onderwijst deze pedagogie op verschillende plaatsen, in dansruimtes, kunstgalerijen, aan universiteiten, dansconservatoria en voor planten.
Door middel van performances, installaties, workshops en sociale situaties creëert ze ruimtes voor mensen en niet-mensen om samen te zijn; intieme ontmoetingen om contact te maken met anders-zijn door middel van beweging, taalspelletjes en geluid. Ze heeft deze werken, onderzoeken en praktijken ontwikkeld samen met verschillende collectieven zoals Somatecx, een onderzoeksgroep geïnitieerd door filosoof Paul B Preciado, na een programma in queer en gender studies aan het Museo Nacional Reina Sofía, Madrid.