Lucía García

Lucía García

Lucía García is directeur van iMAL, Art Center for Digital Cultures & Technology in Brussel. Het centrum heeft net de cultuurprijs Ultima ontvangen, de belangrijkste prijs van de Vlaamse overheid, in de categorie Digital Art 2024.

De jury van de 'Ultima'-prijs omschreef het als "een baanbrekend instituut, uniek in zijn vakgebied, een essentiële ruimte voor reflectie, creatie en transformatie". Wat heb je geleerd bij iMAL?

iMAL biedt me een bevoorrechte context om toegang te krijgen tot nieuwe vormen van creatie. Het dagelijks leren is opwindend, ik voel me erg gelukkig. Deze 4 jaar heb ik kunnen ervaren welke nieuwe institutionele modellen mogelijk zijn: horizontale en meer harmonieuze organisatiemodellen.

Wie ben je en welk traject heb je afgelegd tot je in Brussel aankwam?

Ik ben een Asturiaan uit de mijnstreek, geboren in Sama de Langreo. Hoewel ik rechten heb gestudeerd, ben ik al snel in de wereld van cultureel management terechtgekomen, vooral op het gebied van hedendaagse kunst.

Sinds 1999 werkte ik bij ARCO, de internationale beurs voor hedendaagse kunst in Madrid, een zeer intensieve en verrijkende periode. In 2006 verliet ik de kunstmarkt om toe te treden tot het oprichtersteam van LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, in Gijón, waar ik van voor de opening tot 2021 werkzaam was als algemeen coördinator en hoofd openbare programma's, en later als algemeen directeur en secretaris. In 2021 schreef ik me in voor een openbare competitie om iMAL te leiden, en sindsdien ben ik hier, leid ik dit spannende project en zijn we bekroond voor een baan waar we gepassioneerd over zijn!

Een project of tentoonstelling die een bijzondere impact op je heeft gehad?

Een werk en ook een performance die me bijzonder hebben geraakt was Organism: Excitable chaos / Organism: In Turbulence van Navid Navab, die ik afgelopen september in Linz zag. De installatie bestaat uit een oud Casavant-pijporgel uit 1910, dat tot leven wordt gewekt door robotsystemen die instabiele en meeslepende geluidslandschappen genereren.

Navid slaagt erin om van technologie niet alleen een instrument te maken, maar levende materie. Het werk vertegenwoordigt de spanning tussen het oude en het hedendaagse, tussen controle en chaos. Het werk vormt een krachtige reflectie op onze relatie met machines, tijd en geluidsgeheugen. Het werk is te zien in iMAL in juli en augustus :)

Wat inspireert je om in Brussel te wonen en te werken?

Brussel is een gastvrije stad met een eigen complexe identiteit. Het culturele ecosysteem is zeer rijk, met kleine, middelgrote en grootschalige, gevestigde en opkomende voorstellen. Er is altijd iets nieuws te ontdekken om de hoek. Het is een stad die me na vier jaar nog steeds verrast.

Bovendien is het publiek hier erg ontvankelijk. Er is nieuwsgierigheid, openheid en vooral kennis en waardering voor nieuwe kunstuitingen, zelfs de meest experimentele.

Ik ben vooral geïnspireerd door het werken in Molenbeek, een wijk met een unieke energie, vol contrasten en een enorm potentieel. Vanuit cultureel oogpunt deel kunnen uitmaken van deze realiteit is een enorme bron van kennis.

Waar werk je op dit moment aan?

In deze nieuwe fase van iMAL richten we ons op het heroverwegen van de rol van digitale cultuur in een tijd van grote technologische, sociale en ecologische transformaties. Ons huidige programma richt zich op onderwerpen als technologische duurzaamheid, regeneratieve productiemodellen, de automatisering van werk en de rol van kunst als kritisch middel tegen het vooruitgangsdiscours.

In november presenteren we "La Société Automatique", van de Spaans-Belgische kunstenaar Félix Luque Sánchez, als onderdeel van EUROPALIA. Een poëtische en kritische reflectie over automatisering en de effecten ervan op alle aspecten van ons leven.

Tegelijkertijd blijven we ons residentieprogramma ontwikkelen. Dit jaar verwelkomden we zes kunstenaars in residentie in onze laboratoria (waaronder Alba Matilla, een jonge Spaanse kunstenaar). Het iMAL Fablab organiseert meer dan 100 trainingen per jaar in design en digitale fabricage en ons educatieprogramma biedt het hele jaar door workshops en evenementen, zoals The Cookery, gericht op toegankelijke en inclusieve praktijken.

Ik nodig je uit om onze activiteiten te volgen op Instagram en Mastodon, of via onze nieuwsbrief (inschrijven via www.imal.org).

  • Visuele kunsten
  • Brussel
  • Gepubliceerd op 06 juni 2025

Oorsprong

Gijón

Meer informatie